První měsíc nového roku je ideální dobou na bilancování toho předchozího. Portál Americké aliance muzeí vybral seznam dvanáct trendů, inovací, novinek a zpráv z amerických i světových muzeí, které vzbudily pozornost v roce 2023.
- Louvre výrazně omezil denní limit návštěvníků z 45 tisíc v roce 2022 na 30 tisíc v roce 2023. Cílem je umožnit návštěvníkům, zejména těm, kteří jsou v muzeu poprvé a tvoří až 60 % návštěv, příjemnější a pohodlnější zážitek.
- Britské muzeum plošně přestalo používat slovo "mumie". Podle vedení muzea tento pojem dehumanizuje osoby, s jejichž ostatky bylo posmrtně takto naloženo. Nově se doporučilo používat pojmy jako "mumifikované ostatky" s uvedením jména nebo "mumifikovaná osoba."
- Dvě muzea v San Franciscu společně zaměstnaly kurátora se specializací na umění africké diaspory. San Francisco Museum of Modern Art (SFMoMA) a jeho sousední instituce Museum of the African Diaspora se rozhodly sdílenou pozici, které pracovní náplní bude tvorba výstav a doprovodných programů, nově obsazovat každé tři roky, aby umožnily absolventům z této komunity získat zkušenosti, které mohou poté uplatnit v dalších kulturních institucích.
- Nová AR aplikace umožňuje proměnit exponáty v Metropolitním muzeu umění v New Yorku na virtuální oděvy. Po naskenování vystaveného uměleckého díla se například klobouk Vincenta van Gogha nebo košile s motivem známé vlny od Hokusaiho objeví v populární počítačové hře Roblox a doplní vzhled avataru uživatele.
- Barcelonské Muzeum katalánské archeologie otevřelo dveře nudistům. Speciální 90-minutová prohlídka, připravená ve spolupráci s místním nudistickým spolkem, nabídla podle muzea možnost, jak obdivovat vystavené sochy ve stejném stavu, v jakém jsou antické postavy vyobrazeny - bez oblečení.
- Americká společnost Bloomberg bude využívat data londýnského Natural History Museum v aplikaci mapující míru biodiverzity. Data z muzejního projektu Biodiversity Intactness Index (BII) budou k dispozici například developerům nebo institutům městského plánování, které budou mít přístup k informacím o místech se zachovalými ekosystémy nebo o míře poškození biodiverzity v souvislosti s jejich realizovanými projekty.
- Penn Museum, dříve známé jako Muzeum antropologie a archeologie Pennsylvánské univerzity, odstranilo veškeré lidské pozůstatky z expozic, výstav a edukačních programů. Netýká se to mumií nebo pozůstatků uložených v neprůhledných nádobách, stejně jako modelů lidských těl nebo jejich částí.
- Kurátoři Nasherova muzea umění otestovali aktuální možnosti umělé inteligence ve výstavnictví, když přípravu nové výstavy částečně přenechali na ChatGPT. Ačkoliv AI dokázala zvolit téma výstavy a vybrat související exponáty, nedokázala díla správně označit, vypracovat k nim fakticky správné popisky a zasadit je do kontextu. Zdá se, že alespoň zatím se kurátoři svého nahrazení počítači obávat nemusí.
- Skotská muzea dosáhnou na státní financování, pouze pokud platy jejich zaměstnanců dosáhnou na životní minimum. Organizace Museums Galleries Scotland, sdružující muzejní a galerijní instituce ve Skotsku, oznámila, že její prioritou ve strategickém plánu na roky 2023-2030 jsou pracovní podmínky zaměstnanců muzeí.
- V USA byl zahájen projekt mapující místa spjatá s dědictvím otroctví a obecně kulturního dědictví Afroameričanů. Uživatelé budou moct najít ve své blízkosti například bývalou plantáž, která využívala práce otroků, nebo místo kterým bývalí otroci procházeli po získání svobody, a shlédnout jeho dobovou podobu ve virtuální realitě.
- Výstava Nature, Crisis, Consequence z dílny New-York Historical Society rozproudila veřejnou diskuzi o tom, že ochrana životního prostředí není jen záležitostí vědy, ale je nerozlučně spjatá se společenskými nerovnostmi. Výstava představuje klasické krajinomalby amerických umělců z 19. století a srovnává je s díly s podobnými motivy, kterých autory jsou příslušníci marginalizovaných nebo vyloučených komunit - původní obyvatelé Ameriky, migranti, naivní umělci z dělnického prostředí. Důraz je zejména na vyobrazené změny přírody následkem industrializace nebo postupujícího osídlování západních částí USA.
- Dětské muzeum v Madisonu v americkém státě Wisconsin otevřelo svou muzejní kavárnu na principu "plať, kolik můžeš." Místo obvyklého ceníku jsou hosté pobízeni k tomu, aby zaplatili podle vlastního uvážení a možností. Jídla jsou připraveny ze surovin, které kavárně zdarma dodávají lokální farmáři a obchody a které by byly jinak k vyhození.
Celý článek s odkazy na zdroje zde.
Zdroj: aam-us.org