Publikováno: 10. 4. 2013

Muzejní didaktika přírodovědných a technických předmětů

Společný projekt přírodovědných a technických muzeí
Muzejní didaktika přírodovědných a technických předmětů

Muzejní didaktika přírodovědných a technických předmětů

Muzejní didaktika je vedle "obecné koncepce muzejní pedagogiky", "historie muzejně pedagogické teorie a praxe", "komparativní muzejní pedagogiky" a "obsahově pojaté muzejní pedagogiky" jednou ze subdisciplín muzejní pedagogiky. Zabývá se vzdělávacím procesem v muzeích, zvláště otázkami specifických forem a metod práce s veřejností a aspektů stimulujících učení muzejního publika. Známý český muzejní pedagog V. Jůva dělí muzejní didaktiku na dva základní přístupy, a to na:

  • Výstavní muzejní didaktiku (tzn. participaci na koncipování a realizaci expozice a výstavy), kdy jde o funkční propojování vybraných muzejních exponátů s dalšími komunikačními prostředky - texty, obrazy, schématy, grafy, multimédii atd.
  • Prezentační muzejní didaktiku, zaměřenou na využívání a rozvoj řady specifických metod a forem práce - např. prohlídky, workshopy, inscenační hry, projekty atd.

 

Z hlediska didaktických prostředků spočívá nejvýraznější specifikum muzejní didaktiky v exkurzi jako jedné z organizačních forem vyučování. Jde o formu výuky, která se opírá zejména o řízené pozorování v originálních „provozních” podmínkách, v takovém prostředí, které by se studujícím jen obtížně jiným způsobem přibližovalo nebo které má podporovat prohloubení teoretických poznatků a konfrontovat je s praxí.

 

Projekt Muzejní didaktika přírodovědných a technických předmětů, podrobné informace zde:


Autor: emuzeum Sekce: Tisk Poslat článek Sdílet článek