Publikováno: 8. 10. 2024

Originální předměty vyvolávají více emocí než kopie

Nizozemský výzkum potvrdil zásadní rozdíl ve vnímaní autentických uměleckých předmětů a jejich kopií u návštěvníků muzea.

Originální předměty vyvolávají více emocí než kopie

Nizozemské muzeum umění Mauritshuis zveřejnilo výsledky neurologického výzkumu, který měl za úkol analyzovat emocionální reakci návštěvníků na vystavená umělecká díla. Závěry výzkumu jednoznačně prokazují, že pohled na autentický sbírkový předmět vyvolává v lidech přibližně desetinásobek emocí oproti jeho kopii. 

Účastníci výzkumu dostali ke shlédnutí čtyři originální umělecká díla (včetně ikonické Dívky s perlou) a jejich kopie ve formě tištěných plakátů. Jejich emoční reakce byla sledována pomocí zařízení EEG (elektroencefalografie) a fMRI (funkční magnetická rezonance). Vliv na emoce návštěvníků ovšem nemá jen autenticita díla - podíl na nich má i samotný prostor muzea nebo galerie. Specificky u nejznámějšího Vermeerova díla se u účastníků výzkumu aktivuje část mozku známá jako předklíní mozkového laloku, která je zodpovědná za uvědomění sebe sama, sebereflexi a epozodickou paměť.

Na výsledky výzkumu zareagovala Vera Carasso, ředitelka Nizozemské asociace muzeí: „Setkání s opravdovým uměleckým dílem je mnohem intenzivnější než setkání s jeho kopií. Je skvělé, že tento efekt byl nyní vědecky prokázán a lze jej sledovat v mozkové aktivitě. Výsledky tohoto nového výzkumu jsou důležité a relevantní pro celý sektor muzeí.“

Celý článek zde.

Zdroj: museumsandheritage.com