Publikováno: 12. 1. 2022

Muzea na platformě Patreon

Je platforma platících podporovatelů vhodnou formou financování pro kulturní instituce?

@wikimedia.commons

Platforma Patreon vznikla v roce 2013 s cílem vytvořit systém alternativního financování pro hudebníky, umělce, kreativce a další uživatele na volné noze. Členové platformy platí vybranou finanční částku za to, aby mohli podpořit vybraný subjekt a získat tak přístup k exkluzivnímu obsahu nebo jiným výhodám. Zejména v posledních letech se zhoršující se finanční situací v sektoru kultury v souvislosti s pandemii se k Patreonu jako alternativnímu zdroji financování začala obracet i světová muzea. 

Londýnské muzeum dopravy na svém Patreonu pod názvem "Skrytý Londýn" nabízí předplatitelům zejména edukační videa, které rozšiřují série zveřejněné na YouTube kanálu muzea, ale k dispozici je i zvýhodněné vstupné do objektů muzea nebo zlevy do muzejního obchodu a eshopu. Předplatné se pohybuje od 5 do 8 liber. Muzeum tanků v britském Bovingtonu navazuje na vysokou sledovanost svého obsahu na YouTube a cílí zejména na nadšence v oblasti militárií, kteří mohou získat předplatné populárně-naučného časopisu vydávaného muzeem nebo možnost zaslat svou otázku do týdenní videodiskuse s kurátory. Soukromé Putovní muzeum paranormálních jevů a okultismu je financováno primárně prostřednictvím více než 1 300 předplatitelů na svém Patreonu, kde v nejlevnější verzi mohou získat balíček reklamních předmětů nebo pozvání na exkluzivní akce jen pro členy. Předplatitelé nejdražší verze v hodnotě 191,50 britských liber měsíčně se dokonce stávají oficiálními členy výkonného orgánu - rady muzea.

Patreon jako alternativní zdroj financování zcela určitě není určen všem muzejním institucím. Perspektivní platformu to představuje zejména pro ta muzea, která si zakládají na svém digitálním obsahu, popularitě na sociálních sítích nebo stabilní specifické základně podporovatelů.

Celý  článek zde.

Zdroj: museumnext.com