Publikováno: 14. 1. 2021

Digitální technologie v muzeích v roce 2020

Co nového přinesl loňský rok v oblasti používání technologií v muzeích a galeriích?

@museumnext.com

Rok 2020 se v oblasti kultury a muzejnictví nesl ve znamení světová pandemie, přísných bezpečnostních opatření a několikaměsíčního uzavření institucí, které v řadě zemí pokračuje i v letošním roce. Tato situace podnítila muzea a galerie, aby hledaly cestu, jak návštěvníkům zabezpečit bezpečný zážitek ve výstavách a expozicích a jak oslovit veřejnost v době, kdy byly brány muzejních budov zavřené. Pozornost muzejních pracovníků se proto obrátila k digitálním technologiím, které dosud muzea využívala jen v omezené míře.

Portál MuseumNext přináší seznam oblastí, ve kterých digitální technologie přinesly inovace do muzejního sektoru.

1. Virtuální výstavy - ať už ve formě 360° virtuální prohlídky, krátkého filmu provázejícího po výstavních prostorech nebo interaktivní verze výstavních panelů, zájem o online výstavy v průběhu roku 2020 výrazně vzrostl a předpokládá se, že tento trend bude pokračovat i po obnovení běžného provozu institucí.

2. Živé přenosy z akcí - vernisáže, komentované prohlídky, koncerty, vzdělávací programy nebo workshopy jsou nyní otevřené pro několikanásobně větší počet účastníků - díky platformám jako ZOOM, Facebook Live nebo YouTube.

3. Sbírkotvorná činnost online - projekty na zpřístupnění sbírkových předmětů online jsou aktivní již řadu let, novinkou  jsou akvizice online. Muzea tvoří sbírky předmětů dokumentujících dobu pandemie prostřednictvím výzev směrovaných na zájemce z celého regionu nebo dokonce světa. Některé instituce k tématu přistupují zcela inovativně - Muzeum města Londýn třeba vytvořilo sbírku zvuků města během lockdownu nebo snů obyvatel hlavního města Británie z tohoto období.

4. Počítačové hry - nejen v zahraničních muzeích se objevují pokusy o vytvoření vlastních interaktivních online her určených pro online zájemce nebo návštěvníky výstav, ale oblibu si získala i spolupráce s již známými počítačovými hrami, jako Animal Crossing nebo Minecraft.

5. Nový přístup k sociálním sítím - zatím co v předchozím období sloužily muzejní účty na platformách jako Facebook nebo Instagram spravidla k informování zájemců o budoucích nebo proběhlých akcích nebo výstavách, uzavření se veřejnosti podnítilo muzejníky k větší kreativitě. Kromě představování zajímavých sbírkových předmětů nebo rozhovorů s kurátory a muzejními pracovníky si pozornost získaly i hry, kvízy, spolupráce se zajímavými hosty nebo humorně laděná videa, třeba v populární aplikaci TikTok.

Celý článek zde.

Zdroj: museumnext.com