Publikováno: 6. 6. 2022

Digitální dobrovolníci v muzeu

Řada muzeí dnes využívá dobrovolnické programy k navázání spolupráce s veřejností a zapojení zájemců do chodu instituce. Je ale pro muzea přínosné dobrovolnictví v distanční, digitální podobě?

Digitální dobrovolníci v muzeu

Dobrovolnické programy nejsou pro česká muzea novinkou. Veřejnost z řad studentů, lidí v důchodovém věku nebo profesionálů z jiných sektorů, kteří mají k muzejnictví a kulturnímu dědictví blízko, projevuje o nabízené aktivity poměrně stabilně zájem. Mohou si tak zkusit třeba organizační výpomoc během akcí, průvodcovství, zajištění přesunu a katalogizace sbírkových předmětů nebo digitalizaci dokumentů. Zejména během pandemických lockdownů se ale zájem dobrovolníků přesunul zejména na činnosti, které je možné vykonávat i vzdáleně, z domova. Má pro muzea smysl takzvané digitální dobrovolnictví?

Digitální dobrovolníci, tedy dobrovolníci, kteří se na chodu muzea podílejí vzdáleně ve virtuálním prostoru, nejsou pro zahraniční muzea novinkou. Například již v roce 2018 spustilo Muzeum jídla v britském Suffolku rozsáhlý mezinárodní projekt, během kterého se více než 550 dobrovolníků z 25 zemí podílelo na zadávání údajů z naskenovaných papírových evidenčních karet do elektronického systému. Vznikla tak komplexní, veřejně přístupná databáze všech více než 40 tisíc sbírkových předmětů muzea. Smithsonian provozuje již od roku 2013 program v Centru přepisů (Transcription Centre), v rámci kterého dobrovolníci přepisují texty z naskenovaných dokumentů.

Jak ale najít vhodné dobrovolníky pro tyto úkoly? Na rozdíl od prezenčního dobrovolnictví je mnohem náročnější průběžně kontrolovat důslednost nebo kvalitu práce, kterou digitální dobrovolníci odvádějí zpoza své počítačové obrazovky. Je tedy důležité u procesu výběru postupovat ještě důkladněji. I v případě tohoto typu spolupráce je vhodné realizovat osobní pohovor s uchazečem, během kterého se vyjasní vzájemná očekávání a potřeby. Pokud to vzdálenost neumožňuje, telefonický nebo videohovor jsou adekvátní alternativou. Je zcela nezbytné uchazeče seznámit s programy a cloudovými systémy, které muzeum využívá a přes které bude probíhat spolupráce - Dropbox, Google Drive, OneDrive nebo Microsoft Teams umožňují efektivní spolupráci i s lidmi, kteří do muzea osobně nemohou přijít z důvodů vzdálenosti, pracovní zaneprázdněnosti nebo zdravotního znevýhodnění.

Celý článek zde.

Zdroj: museumnext.com