Úvodní stránka / Aktuality / Digitální technologie / Artainment: Umění velkolepo a digitálně
Artainment: Umění velkolepo a digitálně
Jsou imerzivní digitální instalace budoucností muzejní prezentace?
S postupující digitalizací sbírek a rozšířením projektorů, hologramů nebo virtuální reality se rozšiřují možnosti prezentace nejen uměleckých díl. Nové technologie otevírají zcela nové, návštěvnícky atraktivní přístupy. V posledních letech jsou zejména v USA a západní Evropě populární výstavy velkorozměrných projekcí výtvarných díl známých umělců. Tyto projekce umožňují díla například uvést do pohybu, animovat proces jejich vzniku nebo umožnit interaktivní komunikaci s návštěvníkem třeba v podobě přiblížení detailů.
Již od roku 2016 v Paříži působící organizace Culturespace spolupracuje se společností Barco na tvorbě a prezentaci video animací uměleckých díl ze sbírek francouzských muzeí. Technicky náročné projekce jsou pravidelně tematicky obměňovány a pokaždé je doprovází atmosférická hudba.
V roce 2020 byly v řadě severoamerických měst instalovány imerzivní digitální výstavy, představující dílo Vincenta van Gogha. Tyto instalace využívají specifické linie a zdání pohybu v obrazech nizozemského impresionisty a promítají je na velkorozměrné plochy, čím vytvářejí v návštěvníkovi pocit kompletního pohlcení. Některé varianty výstavy jsou doprovázeny informacemi o životě malíře nebo edukačními programy, většina z nich ale staví jen na atmosféru. Během uzavření muzeí z důvodu pandemické situace bylo do vybraných instalací možné vjet autem, čím se dodržely povinné odstupy a zároveň návštěvníci dostali možnost jedinečného zážitku. Na úspěch instalací nyní navazuje imerzivní digitální výstava díl Fridy Kahlo v Mexico City.
Využití těchto technologií ve výstavních a expozičních projektech má mnoho výhod (návštěvnická atraktivita, oslovení mladších generací a nových cílových skupin, přístupnost, technologicky nenáročný přesun), ale je sporné, jestli se jedná pouze o krátkodobý trend. Absence autenticity a informačního aspektu jsou těmto instalacím vytýkány již dnes a podle řady odborníků patří spíš do zábavného průmyslu než do seriózních muzejních institucí.
Celý článek zde a zde, více o projektech imerzivních výstavách van Gogha a Fridy Kahlo zde.
Zdroj: blooloop.com; news.artnet.com