Publikováno: 16. 7. 2020

Vstupné podle času stráveného v muzeu?

Výsledky pokusného prodeje časovaných vstupenek v brémském muzeu umění jsou již známy.

@weserburg.de

Zatím co platba podle času stráveného využíváním služby je již běžná třeba v oblasti parkování nebo wellness, v kultuře se nejedná o běžný přístup. Nápad aplikovat tento přístup i na muzea vychází z myšlenky, že návštěvník by měl mít možnost platit pouze za čas, který v muzejní nebo galerijní instituci opravdu stráví (více o konceptu v článku Pay as You Go: A New Proposal for Museum Pricing, 2010).

Brémské Muzeum moderního umění Weserburg se rozhodlo ověřit fungování toho modelu v muzejní praxi. Během pokusného provozu mezi prosincem 2019 a březnem 2020 bylo vstupné do muzea stanoveno na 1 euro za každých 10 minut strávených ve výstavních prostorech. Minutová sazba byla stanovena na základě průměrného času, který podle průzkumu potřebuje návštěvník na shlédnutí expozice. Ve výsledku se tak časované vstupné jen málo lišilo od původní ceny neomezené vstupenky, často bylo dokonce nižší.

Závěrem experimentu bylo, že návštěvnost muzea stoupla ve sledovaném období o 42%, co vyrovnalo potenciální ztráty zisku způsobené nezřídka nižší cenou vstupného. Zvýšil se také počet návštěvníků, kteří instituci navštívili opětovně právě z důvodu modelu vstupného. I díky pozitivní zpětné vazbě se muzeum plánuje po úplném uvolnění ochranných opatření k modelu vrátit.

Celý článek zde.

Zdroj: aam-us.org/2020/07/15/pay-as-you-stay-an-alternative-pricing-model-for-museums