Publikováno: 11. 4. 2022

Pamětníci holokaustu ve virtuální realitě

Muzeum v americkém státě Illinois představuje vzpomínky přeživších holokaustu prostřednictvím virtuální reality.

Pamětníci holokaustu ve virtuální realitě

I přes neutichající naléhavost potřeby prezentovat téma holokaustu jsou muzea a památníky stavěny před nelehkou situaci - přeživším této události je dnes již kolem 90 let a jejich možnosti osobně se účastnit programů jsou limitující. Vyprávění pamětníka je ale bezesporu jedním z nejefektivnějších způsobů, jak v posluchačích všech věkových kategorií vzbudit emoce a zájem o problematiku. 

Muzeum a vzdělávací centrum holokaustu v americkém státě Illinois se rozhodlo situaci řešit prostřednictvím moderních technologií. Návštěvníci si nasadí headset a ve virtuální realitě na ně promluví jeden z dvou pamětníků holokaustu, se kterými muzeum spolupracovalo. Kromě jeho hlasu je uživatelům k dispozici i jeho podoba zachycená na videu. Během vyprávění jsou návštěvníci přeneseni do prostředí koncentračních táborů Osvětim, Mauthausen a Ebensee prostřednictvím současných a dobových fotografií, filmů nebo uměleckých díl v 360° zobrazení.

Projekt The Journey Back: A VR Experience byl v přípravě od roku 2017. Jeho spuštění se nedožila bývalá ředitelka muzea Fritzie Fritzshall, která svůj příběh přežití táboru v Osvětimi také představila v rámci tohoto projektu.

Digitální technologie, zejména VR, začínají k prezentaci příběhů přeživších holokaustu využívat i další instituce. Institut Shoah Foundation, založena v roce 1994 Stevenem Spielbergem u Jihokalifornské univerzity, návštěvníkům promítá videozáznamy rozhovorů s pamětníky (řada z nich byla pořízena ještě v 90. letech 20. století) v životní velikosti pro umocnění pocitu osobního kontaktu. 

Ačkoliv se tento přístup může zdát trochu nevkusným a stavějícím tragickou kapitolu moderních dějin na úroveň zážitku z počítačové hry, ředitelka United States Holocaust Memorial Museum se domnívá, že naopak imerzivní instalace a VR, pokud jsou připraveny citlivě a uctivě vůči obětem i pozůstalým, mají potenciál přiblížit téma holokaustu i dnešní, relativně již vzdálené, generaci zvyklé na digitální prostor a všudepřítomnou gamifikaci.

Celý článek zde.

Zdroj: npr.org