Publikováno: 30. 12. 2013

ŠOBAŇOVÁ, Petra. Edukační potenciál muzea.

Publikace věnující se dosud opomíjené edukační dimenzi muzeí, nahlížející na muzeum jako na místo výchovy a vzdělávaní.

ŠOBAŇOVÁ, Petra. Edukační potenciál muzea. Olomouc: Universita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3034-8.

Obálka

Kniha se věnuje edukačnímu potenciálu muzea a předkládá výzkumná zjištění o vztahu muzea a školy. Autorka ukazuje, že muzeum není pouze statickým shromaždištěm sbírkových předmětů, nýbrž specifickou kulturní, výchovnou a výzkumnou institucí s mnoha společenskými funkcemi. Zároveň upozorňuje, že muzeum nelze chápat pouze jako atraktivní učebnu pro běžnou školní výuku – bez hlubšího nahlédnutí jeho podstaty a pochopení jeho významu pro společnost. Kniha přináší syntézu muzeologických a pedagogických poznatků a objasňuje termín muzejní edukace. Text propojuje zájem o smysl muzea a jeho jedinečný výchovný potenciál. Postupně je zde představen muzejní fenomén, jeho historické projevy i současné trendy v muzejní kultuře. Samostatné kapitoly přinášejí přehled dosavadního využívání edukačního potenciálu muzea, a to od samotných počátků na sklonku 18. století až k prudkému rozvoji muzejní edukace ve století dvacátém. Zvláštní prostor je věnován vztahu a kooperaci muzea a školy a konkrétním podnětům pro práci muzeí, které vycházejí z provedeného kvantitativního výzkumu mezi učiteli. Teoretická východiska ilustrují konkrétní příklady úspěšného edukačního působení řady českých muzeí. Knihu ocení především zájemci o muzejní pedagogiku, studenti učitelství a učitelé v praxi.

 

Zdroj: http://old.kvv.upol.cz/PROJEKTY/vv_ve_svete_souc_um/download/edukacni_potencial_muzea.pdf