Publikováno: 2. 10. 2023

Retrospektiva Mariny Abramović v Londýně

V londýnské Královské Akademii probíhá retrospektivní výstava uznávané srbské performance umělkyně Mariny Abramović. 

Retrospektiva Mariny Abramović v Londýně

Šestasedmdesátiletá rodačka z Bělehradu Marina Abramović se stala první ženou, které Královská akademie v Londýně od svého založení v roce 1768 uspořádala samostatnou výstavu. Tematicky uspořádaný výběr se ohlíží za více než půlstoletím její činnosti.

Podle deníku Guardian pořadatelé v prvé řadě připomínají, nakolik umělkyně riskovala a dobrovolně podstupovala bolest i ohrožení vlastního života. Například roku 1974 uspořádala šestihodinovou performance nazvanou Rhythm 0, při níž na stůl vyložila 72 předmětů včetně pistole, biče, žiletky či nůžek. Diváky informovala, že se sama stává objektem a že na ní mohou kterýkoliv z těchto předmětů použít libovolným způsobem. Cílem bylo otevřít debatu o zodpovědnosti těch, kdo sledují či se v tomto případě „účastní“ uměleckého díla.

Podruhé riskovala roku 1980 při performance s německým partnerem Ulayem. Coby součást díla Rest Energy, které současná výstava připomíná videem, se držela napnutého luku obráceného proti svému tělu a Ulay měl v rukou šíp mířící na její srdce. Kdyby se jeden z nich v průběhu čtyřminutové akce pohnul, výsledkem zamýšlené metafory mohla být smrtelná tragédie. Oba měli na tělech připnuté mikrofony, které zachycovaly, jak jim bije srdce.

Návštěvníky výstavy čeká rovněž připomínka perfomance Balkan Baroque, kterou v roce 1997 na Benátském bienále reflektovala Abramović válku v Jugoslávii. Oděna v bílém smývala několik dní krev z 1500 kravských kostí navezených do pavilonu. K tomu zpívala lidové písně, plakala a vzpomínala na Bělehrad.

Výstava potrvá do 1. ledna 2024.

Více informací o výstavě: zde

Zdroj: aktualne.cz