Úvodní stránka / Aktuality / Virtuální realita ve světových muzeích
Virtuální realita ve světových muzeích
Jak světová muzea využívají VR ve svých výstavách a expozicích? MuseumNext přináší přehled inspirativních projektů.
Bude rok 2023 rokem virtuální reality? Ačkoliv firma Apple letos představila Apple Vision Pro headset, který má ambici umožnit každému přístup do virtuálního světa, světová i česká muzea tento technologický prvek využívají již léta. Například již v roce 2016 představilo muzeum Franklin Institute v americké Filadelfii VR expozici, ktrerá umožnila návštěvníkům nahlédnout na dno oceánu, do vesmíru nebo dovnitř lidského těla. VR představuje pro muzea možnost, jak představit exponáty v novém kontextu, nabídnout imerzivní a interaktivní zážitek nebo prezentovat i jevy, ze kterých se nám zachovalo jen málo materiálních pozůstatků.
Portál MuseumNext přináší přehled inspirativních projektů světových muzeí, které využívají technologii virtuální reality.
- V&A - londýnské muzeum v roce 2021 představilo výstavu Curious Alice, která představila motivy ze známe knihy Lewisa Carrolla. Tradiční fyzická výstava byla doplněna o VR technologii, díky které se návštěvníci mohli ocitnout přímo ve světě Alenčina dobrodružství.
- Louvre - již v roce 2019 zpustila francouzská galerie projekt Mona Lisa: Beyond the Glass (Mona Lisa: Za sklem) v rámci rozsáhlé výstavy tvorby Leonarda da Vinciho. Návštěvníci mohli v rámci interaktivního prožitku prozkoumat detaily slavného obrazu za doprovodu animací a výkladu v pěti jazycích.
-
Natural History Museum - londýnské přírodovědné muzeum nabízí interaktivní VR program, kterým návštěvníky doprovází známý popularizátor vědy David Attenborough. Ten je provede výběrem z bohatých sbírek muzea, přičemž jednotlivé exponáty je možné přiblížit, otáčet a zkoumat jejich detaily.
-
Finské národní muzeum - expozice finského muzea umožňuje návštěvníkům ve virtuální realitě vstoupit přímo do obrazu Car Alexandr II. otevírá zasedání Dumy v roce 1863 od R. W. Ekmana. Mohou se rozhlédnout po zrcadlové síni, kde se zasedání konalo, nebo promluvit s carem a dalšími osobnostmi. Interaktivní prvek se nachází v části historické expozice věnované finské kultuře a dějinám v době ruské nadvlády nad územím v 60. letech 19. století.
- Kremer Museum - zatím co v předchozích případech se jednalo o VR prvky v tradičních muzeích, Kremer Museum existuje pouze ve virtuální realitě. Muzeum touto formou zpřístupňuje kolem 70 obrazů nizozemských a vlámských mistrů ze 17. století.
Celý článek zde.
Zdroj: museumnext.com