Publikováno: 30. 8. 2023

Recenze: 1939–2021: Konec černobílé doby (Národní galerie)

Pavlína Morganová si v recenzi nové stále expozice pro portál Artalk všímá zejména proporcí, pozornosti a důrazů, které jsou v expozici viditelné. 

Recenze: 1939–2021: Konec černobílé doby (Národní galerie)

Nová stálá expozice 1939–2021: Konec černobílé doby v Národní galerii budí právem mnoho pozornosti. Jak avizují webové stránky galerie, expozice prezentuje umění předmětného období jako svědectví doby: výsledek nejen čistě autorských, ale i společenských, politických a ekonomických sil. Expozice není založena na hierarchickém výběru nejlepšího, ale snaze pochopit motivy, jaké umění bylo tehdy vytvářeno a proč. Pavlína Morganová, historička umění a kurátorka působící na Akademii výtvarných umění v Praze, si v recenzi pro portál Artalk všímá zejména proporcí, pozornosti a důrazů, které jsou v expozici viditelné. 

"Musím říct, že právě deklarovaný záměr kurátorského týmu nic předem nehodnotit a divákům pouze předložit kaleidoskop různých přístupů je pro mě spíše marginalizací kvalit českého umění než otevřením nových možností jeho interpretace. Na otázky, proč se v expozici ocitlo právě těchto 300 uměleckých děl od více než dvou stovek umělců a umělkyň, jsem bohužel nenašla odpovědi."

Kde je mnoho světla, je silný stín (artalk.cz)