Publikováno: 26. 5. 2022

Oděvy v muzejních sbírkách: Kauza šatů Marilyn Monroe

Vystoupení Kim Kardashian v originální róbě Marilyn Monroe podnítilo diskusi o oděvech ve sbírkách muzeí a jejich péči a uchovávání.

Oděvy v muzejních sbírkách: Kauza šatů Marilyn Monroe

Americká mediální osobnost Kim Kardashian zaujala nejen bulvár svým vystoupením na Met Gala, charitativní akci pořádanou Metropolitním muzeem v New Yorku. Kardashian měla u příchodu na červený koberec na sobě originální róbu, ve které hvězda stříbrného plátna Marilyn Monroe přála k narozeninám prezidenta Kennedyho v roce 1962. Šaty se v současnosti nachází ve sbírce sítě soukromých muzeí Ripley’s Believe It or Not!

Tento způsob zacházení s originálním sbírkovým předmětem ovšem vzbudil nevůli u muzejních kurátorů a restaurátorů nejen v USA. Mezinárodní výbor  pro muzea a sbírky oděvů ICOM vydal prohlášení, ve kterém kritizují počínání kurátora sbírky. Podle prohlášení by primárním cílem u péče o oděvy a textilie mělo být jejich udržení v co nejlepším stavu. Manipulovat s tímto typem sbírkových předmětů by měl být je kvalifikovaný konzervátor a restaurátor, měly by být udržovány co nejideálnější a nejstálejší podmínky (přístup denního světla, vlhkost vzduchu, teplota). Mimořádně negativně mohou na textilní materiály působit ostrá světla reflektorů a blesky fotoaparátů, kterými se na akci, jako je Met Gala, určitě nešetří. Na závěr výbor doporučuje muzeím i majitelům soukromých sbírek, aby za žádných okolností nezapůjčovaly historické oděvy k nošení, jelikož jsou dokladem materiální kultury doby svého vzniku a měly by být zachovány pro příští generace.

Prohlášení následně vzbudilo negativní reakce, které ukázaly, že otázka uchovávání sbírek oděvů není zcela jednoznačná. Kurátorka sbírky kultury Maorů v novozélandském muzeu Te Papa Puawai Cairns se proti prohlášení ohradila a nazvala ho eurocentrickým. Uvedla, že v maorské kultuře je přístup k historicky cenným oděvům odlišný. Jejich kulturní hodnota se uchovává a předává dotykem a nošením, takže oděvy uložené v muzeu bez přímého kontaktu s lidmi tuto hodnotu strácí a stávají se bezcennými. 

Mezinárodní výbor  pro muzea a sbírky oděvů ICOM na kritiku zareagoval omluvou, ve které uznal, že přístup ke kulturně významným oděvům a textiliím se může lišit v jednotlivých kulturách. Přislíbil také revizi svých oficiálních pokynů k péči o tyto sbírky tak, aby reflektovaly tuto různorodost.

Zdroj: teaomaori.news; costume.mini.icom.museum