Publikováno: 24. 2. 2022

Fenomén gamifikace v Galerii Hraničář

Ústecká Galerie Hraničář představila své letošní téma, kterým je gamifikace. Té se nejprve věnuje stejnojmenná výstava, následovat budou přednášky a herní večer.

@hranicar-usti.cz

Obecně lze za gamifikaci označit libovolné užití prvků her v neherním prostředí, pojem se však spojuje především s marketingovými nástroji, pomocí kterých se zaměstnavatelé pokouší zvyšovat zájem svých zaměstnanců nebo klientů skrze herní prostředky a principy za účelem navýšení produktivity a následného zisku.

Dramaturgický projekt galerie v Ústí nad Labem (jehož je výstava součástí) sleduje různé projevy marketingových a astimulačních technik využívajících zábavných a motivačních principů, postupů a prvků her v neherním prostředí v České republice. Pokouší se interpretovat pojem gamifikace a poukázat na prostředí, ve kterých se s ní můžeme setkat. Podle autorů principy gamifikace pronikají z odvětví marketingu do psychologie, pedagogiky a dalších oborů. Cílem projektu je nastínění kritické teorie daného fenoménu, který proměňuje kulturní nevědomí své doby, a vzbudit diskuzi mezi teoretiky, umělci a herními vývojáři. „Pokud chceme držet krok s vývojem kultury ve 21. století, musíme chápat její technologické zázemí a proměny, které z toho vyplývají.“

Dramaturgicky je projekt rozdělen do třech částí:

  1. Gamifikace jako vzdělávací nástroj (hra, role playing, soutěživost, odměna)
  2. Gamifikace jako marketingový nástroj (komerční sektor - banka, půjčky; sociální sítě - TIK TOK; seriál Social Dilema; manipulace)
  3. Gamifikace jako nástroj sociálního inženýrství (stát, systém odměn - Čína, očkovací loterie)

Výstava je v prostorách galerie Hraničář k vidění do 28. 8. 2022.


DOPROVODNÝ PROGRAM:

03/03 18.00
Zdeněk Svejkovský: Úvod do gamifikace
přednáška od marketingu k sociálnímu inženýrství a zpět

18/03 18.00
No Fun kolektiv
přednáška o Pokémon Go, umělecká intervence do arkádové mašiny FIKMAT

24/03 18.00
Komentovaná prohlídka výstavy s umělcem Jozefem Mrvou

09–10/04 10.00–18.00
Jan Boháč a Viktor Dedek: Hraničář. Třetí díl z eurostředověké ságy 
fantasy hra v prostředí výstavy

21/04 17.00
Komentovaná prohlídka výstavy s umělcem Viktorem Dedkem
+ uvedení rozšíření jeho umělecké intervence Šikmá plocha herní zkušenosti

21/04 18.00
Lukáš Pokorný: Gamifikace jako vzdělávací nástroj
přednáška

05/05 18.00
Lukáš Pokorný: Gamifikace jako marketingový nástroj
moderovaná diskuze

07/05 13.00–19.00
Handa Gote
herna zaměřená na osmibitové počítače a herní konzole s rokem výroby max. 1983

07/05 16.00
Vojtěch Märc a Matěj Pavlík
umělecká intervence

13/05 18.00
Ateliér Not Found: Forget Heritage
umělecká intervence

10/06 16.00
DRAČÁK
tematický den pro rodiče s dětmi v rámci Ústecké muzejní a galerijní noci

10/06 18.00
Zdeněk Svejkovský: Hrát sociální sítě jako počítačovou hru
umělecká intervence

Zdroj: hranicar-usti.cz