Publikováno: 14. 2. 2023

Different by Design. The Speechless Report

Publikace o experimentální výstavě Speechless, která zkoumala široké spektrum smyslových zkušeností a nových postojů k přístupnosti a způsobům komunikace s návštěvníky v prostředí muzea.

@files.dma.org

Výstava Speechless: Different by Design byla experiment, na jehož tvorbě se podílelo sedm umělců-designérů, desítky členů muzejních zaměstnanců, devět vědců a výzkumníků, mnoho konzultantů, dvě muzea (Dallas Museum of Art (DMA), High Museum of Art v Atlantě) a podpora štědrých dárců, nadací a sponzorů. Po mnohaleté zkušenosti coby kurátorky chtěla Sarah Schleunig objevit nové způsoby jak uměním oslovit více lidí – především těch, kteří neinteragují s vizuálem „standardním“ způsobem. Výstava Speechless (Beze slova) zkoumá různé cesty zapojení se do umění a vystavování v muzeích, které se rozchází se standardním způsobem prožívání muzejní expozice – návštěva výstavy, prohlížení uměleckých děl (aniž by se jich dotýkalo), čtení popisků, poslech zvukových průvodců atp. 

Významnou část výstavního experimentu tvořila evaluace návštěvnického zážitku. Osloven byl nezávislý evaluátor, který navrhl a realizoval návštěvnický průzkum. Ten probíhal ve dvou fázích – 235 dospělých návštěvníků vyplnilo dotazník se sedmnácti otázkami bezprostředně po návštěvě výstavy, následně byl s osmi z těchto respondentů proveden telefonický rozhovor za účelem získání hlubší zpětné vazby. Výsledky byly veskrze pozitivní, netradičně prezentovanou výstavu ocenili především dospělí a dětští návštěvníci s postižením. 

Doporučení pro muzea vzniklá na základě zkušeností z projektu Speechless:

  • začlenění deeskalačních prostorů

- prostor v muzeu, kde se mohou jednotlivci uvolnit, zklidnit a odpočinout si; takový prostor ve výstavě Speechless byl pokryt akustickou pěnou, aby tlumil zvuk ze zbytku výstavy – zde se mohli návštěvníci usadit do pohodlných houpacích křesel, využít přikrývek nebo sluchátek potlačujících jakýkoli hluk

  • multifunkční prostor

- prostor ve výstavě, který se snadno promění v místo pro programy určené speciálním návštěvnickým skupinám; ve výstavě Speechless jej dotváří jednoduché pohodlné stoličky, s nimiž se dá snadno manipulovat

  • volná nabídka zvukotěsných sluchátek

- poté, co návštěvníci prošli kolem taktilní měkké stěny, narazili na druhou stěnu se zavěšenými sluchátky potlačující okolní zvuk – ty mohou nabídnout komfortnější návštěvu běžným, ale především neurodivergentním návštěvníkům

  • dobře proškolení a informovaní zaměstnanci v první linii

- při zpřístupňování výstav je potřeba klást důraz na dobrou informovanost všech zaměstnanců v muzejním provozu, především pak těch, kteří přijdou do přímého kontaktu s návštěvníky; před otevřením výstavy Speechless bylo pro pracovníky muzea uspořádáno školení zaměřené na obsah, bezpečnost a návštěvnický zážitek

  • graficky zpracované popisky

-  návštěvníci upřednostňují informační grafiku a videa spíše než textové popisky a výklad; projekt Speechless poukazuje na možnost nahradit převahu textové interpretace oslovením a zapojením dalších lidských smyslů

  • interpretace pro široké spektrum návštěvníků

- návštěvníci se zrakovým postižením (ale nejen) ti ocenili ve výstavě brožury v Braillově písmu s vystouplými obrázky, doporučuje se využít i komunikační karty s obrázky, které mohou lidem pomoci vyjádřit své potřeby nebo pocity (zatímco tyto karty byly původně vyvinuty pro návštěvníky s autistickým spektrem, ukázaly se také jako velmi užitečné pro ty, kteří se učí nebo nemluví jazykem ve výstavě)

Více o projektu Speechless se dočtete ve zprávě Different by Design. The Speechless Report (pdf, anglický jazyk, 172 s.)