Úvodní stránka / Aktuality / Muzea a YouTube
Muzea a YouTube
Americká aliance muzeí přináší tři tipy, jak zatraktivnit muzejní kanál na platformě YouTube.
Nedávná pandemie zdůraznila význam digitálního online obsahu pro muzea a galerie. Ačkoliv populární sociální sítě jako Facebook, Twitter nebo TikTok také umožňují sdílení videí, platforma YouTube má v této oblasti specifické postavení. Jako největší platforma na sdílení videí fungující od roku 2005 slouží na rozdíl od sociálních sítí také k archivaci videoobsahu v délce až několik hodin a není závislá na "lajcích" a dalších interakcích s publikem. Zájemce se tam snadno může dostat k videím starým několik let. Právě proto je tato platforma ideální ke sdílení komentovaných prohlídek, reportáží, záznamů akcí včetně živých přenosů nebo obsahu pro návštěvníky se specifickými potřebami. Je navíc snadné videa opatřit titulky v původním jazyce nebo v překladu a zpřístupnit je tak širokému publiku včetně zahraničních zájemců.
Xiomara Blanco, produkční digitálního obsahu pro The Historic New Orleans Collection, představuje tři tipy, jak zatraktivnit muzejní kanál na platformě YouTube. Autorka čerpá z vlastních zkušeností s kompletním redesignem YouTube profilu své instituce.
1. Důraz na domovskou stránku YouTube kanálu.
Domovská stránka profilu, stejně jako vstupní vestibul a pokladna, jsou prvním kontaktem návštěvníka s muzeem. Je proto důležité, aby domovská stránka byla zajímavá pro grafické stránce (profilový obrázek, obrázek v záhlaví), ale také aby uživatele informovala o instituci, které profil patří - ať už použitím známého loga v grafice profilu, nebo textem v sekci Informace.
2. Výběr názvu a miniatury (thumbnail) videa
Velká většina shlédnutí videí pochází od uživatelů YouTube, kterým bylo vaše video doporučeno na základě jeho zájmů a preferencí sledovaných algoritmem. Důležité je proto zaujmou a podnítit uživatele, aby si navržené video otevřeli. Významnou roli hrají samotný název videa a obrázek, který u jeho nahrávání vyberete jako miniaturu (thumbnail). V současnosti existuje řada doporučení, jak touto cestou zvýšit dosah svého obsahu a přilákat nové potenciální návštěvníky.
3. Využívaní optimalizace pro vyhledávače (SEO)
SEO je zkratka z anglického označení Search Engine Optimization, česky optimalizace pro vyhledávače. Ačkoliv její přesné fungování je tajemstvím těchto společností na čele s Googlem, důležitými faktory v tom, jestli se vaše video objeví ve výsledcích vyhledávání, jsou například klíčová slova v názvu videa, jeho popisu a hashtazích.
Celý článek s příklady konkrétních postupů autorky najdete zde.
Zdroj: aam-us.org