Úvodní stránka / Aktuality / Digitální technologie / Možnosti využití ChatGPT v muzeu
Publikováno: 16. 12. 2024
Možnosti využití ChatGPT v muzeu
Článek portálu MuseumNext představuje různé způsoby využití tohoto populárního nástroje umělé inteligence v muzejním provozu.
Umělá inteligence se za poměrně krátkou dobu stala každodenní součástí našich životů. Ačkoliv její funkce, jako generování textů nebo obrázků nebo vyhledávání na webu, nejsou zatím dokonalé, již teď je možné předpokládat, že změní a zefektivní způsoby, jak muzea komunikují s veřejností, stejně jako jejich vnitřní provoz. Portál MuseumNext přináší několiv návrhů, jak je možné využít AI a nástroj ChatGPT v muzeu.
- ChatGPT jako virtuální asistent - chatbot ovládán umělou inteligencí může návštěvníkům webových stránek nebo eshopu muzea poskytnout nepřetržitou komunikaci a podporu. Nejčastější dotazy na otevírací hodiny nebo cenu vstupenek zvládnou správně zodpovědět i jednodušší nástroje AI, k návštěvnické spokojenosti může ale přispět například i možnost vytvořit prohlídku na míru podle zadaných zájmů a preferencí.
- ChatGPT jako osobní průvodce výstavami - s pomocí AI mohou muzea nabídnout interaktivní zážitek z použití audio průvodce. Ten může být virtuálně nejen namluven, ale také přizpůsoben potřebám a volbám návštěvníka, včetně zodpovídání dotazů v reálném čase. Některá muzea již AI audio průvodce využívají, jako například Smithsonian American Art Museum.
- ChatGPT jako tvůrce automatizovaného obsahu - tvorba newsletterů, příspěvků na sociální sítě nebo popisků exponátů jsou všechno úkony, které může převzít umělá inteligence. To může být ekonomické zejména pro malé instituce, kde zaměstnanci často musí plnit hned několik rolí současně. Vzhledem k nedokonalostem aktuálních modelů AI je ale i tak nezbytná lidská kontrola připraveného obsahu před jeho zveřejněním.
- ChatGPT v muzejní edukaci - umělá inteligence má potenciál taky rozšířit aktivity využívány v rámci muzejně edukačních programů. Kvízy, scénáře metody storytellingu nebo na míru připraveny komentované prohlídky tak mohou edukační aktivity obohatit a přizpůsobit očekávaným vzdělávacím cílům, a to v jejich prezenční nebo virtuální podobě.
- ChatGPT jako podpora muzejního fundraisingu - AI může napomoct také komunikaci v oblasti získavání financování nebo sponzorů pro muzeum, od asistence s formulací grantových a dotačních žádostí po komunikaci se sponzory a dárci a formulaci fundraisingových kampaní.
- ChatGPT v analýze zpětné vazby návštěvníků - umělá inteligence může napomoct ve zpracování a vyhodnocování návštěvnické evaluace, včetně dotazníků, online recenzí a komentářů na sociálních sítích. Aktuálně dostupné nástroje dokážou odhalit opakující se motivy nebo údaje zakreslit do grafů. Je ovšem potřeba mít na paměti ochranu osobních dat respondentů.
- ChatGPT ve vnitřním managementu instituce - interní databáze předpisů, směrnic nebo postupů může být přehlednější a efektivnější za pomoci AI. Zaměstnanci prostřednictvím umělé inteligence ihned získají přesnou odpověď na veškeré dotazy, čímž se zefektivní vnitřní administrativní postupy.
- ChatGPT ve tvorbě výstav - AI může například generovat náměty a scénáře výstav, doporučovat sbírkové předměty k vystavení nebo tvořit výstavní texty.
- Jazyková přístupnost s ChatGPT - umělá inteligence nabízí možnost překladů textu nebo mluvené řeči v reálném čase do mnoha jazyků, čímž se obsah muzea stává dostupným i návštěvníkům z jiných zemí. Ačkoliv se zatím nedá mluvit o perfektním překladu, technologie se rychle vyvíjí.
- ChatGPT a interaktivní storytelling - již nyní není výjimkou setkat se s využitím AI v interaktivních výstavách. Rozpohybované digitální obrazy, které dovedou vést dialog nebo reagovat na podněty od návštěvníků mají potenciál oslovit i skupiny lidí, pro které standardní způsoby muzejní prezentace nenabízí dostatek podnětů. Mimořádně efektivní je tento přístup u historických osobností nebo vyprávění pamětníků, kteří již z důvodu špatného zdravotního stavu nemohou poskytovat rozhovory osobně.
Celý článek zde.
Zdroj: museumnext.com
Autor: Emuzeum
Sekce: Aktuality, Digitální technologie, Marketing, Muzejní edukace
Tisk
Poslat článek
Sdílet článek