Publikováno: 2. 12. 2025

Digitalizace v paměťových institucích III – prezentace

Prezentace jednotlivých příspěvků odborného semináře Digitalizace v paměťových institucích III jsou nyní volně dostupné ke stažení.

Digitalizace v paměťových institucích III – prezentace

Dne 27. listopadu 2025 se v historické budově Národního muzea uskutečnil třetí ročník semináře Digitalizace v paměťových institucích III, který připravilo Centrum pro prezentaci kulturního dědictví Národního muzea ve spolupráci s Ministerstvem kultury ČR.

Akce přilákala téměř stovku odborníků z muzeí, galerií, knihoven, krajských úřadů, archivů, památníků i církevních institucí.
Letošní ročník ukázal, že po „hardwarové“ vlně financované z Národního plánu obnovy přichází nová etapa – zaměření na kvalitu, kontext a dlouhodobou využitelnost digitálních dat. Digitalizace se tak potvrzuje jako komplexní disciplína, která vyžaduje strategii, metodiku a spolupráci napříč paměťovými institucemi.

Témata semináře:
  • Daniela Ježdíková (Ministerstvo kultury ČR): 

Národní plán obnovy – shrnutí programu Digitalizace kulturních statků a národních kulturních památek a informace k dotačnímu portálu Ministerstva kultury

  • Bohuš Získal:

Metodický pokyn MK ČR pro digitalizaci kulturního obsahu

  • David Stecker (Národní galerie Praha):

Od detailu ke kontextu: Digitální provenience jako důležitý požadavek kvalitní digitalizace

  • Filip Šír (Národní muzeum):

Inovace postupů a modernizace Zvukové laboratoře Národního muzea: praktické ukázky digitalizace zvukových nosičů v rámci projektů NPO 

  • Martin Frouz: 

Fotografie: hezká / ošklivá – použitelná / nepoužitelná – nebo jaká vlastně?

  • Ladislav Bezděk (Národní památkový ústav): 

Současné vývojové trendy v oblasti digitalizace obrazových předloh

  • Filip Hančík: 

Metamorfoze, FADGI a ISO – lepší pixel v hrsti než megabajt na střeše

  • Jiří Šindelář:

Digitální otisky kulturní paměti: metodické a technologické přístupy k 3D dokumentaci kulturního dědictví

  • Marek Jícha (Filmová a televizní fakulta Akademie múzických umění v Praze):

Zpracování naskenovaných kinematografických záznamů

  • Jan William Drnek:

Od Slovanské epopeje k Svatovítské katedrále: deset let digitalizace kulturního dědictví

  • Ondřej Svoboda (Divadelní ústav):

Fotografický fond Divadelního ústavu a jeho digitalizace 

  • Jiří Kopica (Oblastní muzeum v Chomutově):

Digitalizace fondu historických skleněných negativů vlastními silami – postupná rozkrývání jednotlivých úskalí procesu digitalizace a jejich řešení

  • Kateřina Hrušková, Kateřina Benešová (Muzeum skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou):

Dvakrát NPO. Digitalizační projekty Muzea skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou v letech 2024 a 2025

  • Tomáš Trantýr:

Kalibrace a profilování skeneru – základní krok v procesu skenování obrazových předloh

  • Ondřej Mašek, Petr Kliment (Vzdělávací a kulturní centrum Jindřichův Hradec p. o.):

Workflow digitalizace sbírek Muzea fotografie a moderních obrazových médií

  • Kateřina Spurná (Národní muzeum):

Digitalizace v oddělení časopisů Knihovny Národního muzea – vývoj a perspektivy s přihlédnutím k projektům NPO

  • Adam Czukás (Českobratrská církev evangelická):

Digitalizace magnetických pásů z Ústředního archivu Českobratrské církve evangelické