Publikováno: 11. 7. 2017

Muzeum versus digitální éra

Odborná publikace Muzeum versus digitální éra je výsledkem výzkumného grantu IGA v projektu s názvem Využití nových technologií v české muzejní a galerijní edukaci, který probíhal ve spolupráci s katedrou výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.

Muzeum versus digitální éra

Využívání nových technologií se stalo zcela běžnou každodenní záležitostí jak na úrovni jednotlivců, tak i celé společnosti a jejích institucích. Tento trend s sebou samozřejmě přináší potřebu reflektovat vliv veškerých těchto médií a technologií na proměnu člověka i společnosti jako celku. A právě ve sférách kulturních a paměťových institucí přinášejí digitální technologie ve spojení s internetem velmi podstatné inovace.

V rámci projektu byly zkoumány způsoby, kterými jsou muzea schopna využít potenciál nových technologií k oslovování a vzdělávání návštěvníků. Zároveň se projekt snažil odpovědět na další poněkud těžce zodpověditelné otázky. Jak digitální technologie proměňují obsah a formu muzejních komunikátů? Jak se vlivem digitálních technologií proměňuje způsob návštěvníkova nakládání s muzejními komunikáty? Ovlivňuje využití digitálních technologií také muzejní obsah, anebo jsou pouze jedním z mnoha prezentačních prostředků? 

Na začátku knihy se čtenář seznámí s vymezením základních pojmů z oblasti nových médií, digitálního on-line prostředí a deskripcí současného využívání technologií v oblasti evidence a správy sbírek. Najdeme zde také poznatky z výzkumu digitálních médií v českých expozicích.

Zvláštní místo v publikaci zaujímá problematika mobilních aplikací muzeí a galerií. Kapitola stručně představí vývoj mobilní komunikace, následnou klasifikaci mobilních aplikací a doporučení k tvorbě jejich designu. Prezentuje také vlastní funkční analýzu a komparaci případových studií českých a zahraničních aplikací. Značný prostor je věnován pedagogickým souvislostem a prezentaci muzea jako vlivného aktéra e-learningu. 

Výzkum probíhal v letech 2014-2015. Hlavní řešitelkou projektu byla Mgr. Jolana Lažová a garantkou projektu doc. Petra Šobáňová, PhD. 

Obsah knihy