Publikováno: 6. 3. 2023

Recenze: Rozečtený svět a Nejkrásnější česká kniha roku za rok 2021 (Muzeum literatury)

Portál Czechdesign uveřejnil recenzi nové expozice a aktuální výstavy Muzea literatury (Památník národního písemnictví), které se loni přestěhovalo ze Strahovského kláštera do pražské Bubenče.

V loňském roce se v prostorech nově zrekonstruovány Petschovy vily v pražské části Bubeneč otevřela nová expozice Muzea literatury, která byla zde přestěhována po více než sedmdesáti letech ze Strahovského kláštera. Nová stálá expozice Rozečtený svět představuje v deseti tematicky zaměřených výstavách sbírku Muzea literatury (Památníku národního písemnictví), kterou prezentuje netradiční formou za využití moderních výstavních postupů. Současně je do poloviny března v objektu ke shlédnutí i krátkodobá výstava Nejkrásnější české knihy roku 2021.

Jana Mattas Horáčková se ve své recenzi na portálu Czechdesign věnuje oběma výstavním projektům. Autorka se zamýšlí nad tím, jaké emoce se expozici daří vzbudit v návštěvnících, jak se netradičně pojaté instalaci daří muzealizovat a prezentovat příběh literatury, nebo do jaké míry se povedla instalace představující knihy jako umělecká díla.

"Velká šíře sbírek a snaha vizualizovat literaturu pro muzeální účely je velmi těžký úkol, i když zde mají možnost působit skrze exkluzivní exponáty. Ty mohou být velmi poutavé i pro návštěvníky, kteří k literatuře nechovají zrovna nejvřelejší vztah. Vyprávění onoho velkého příběhu historie literatury zde pracuje s velkým zjednodušením a při prohlídce si notně kladete otázku, co vlastně ty dějiny literatury jsou."

Celá recenze je k dispozici zde.

Zdroj: czechdesign.cz