Publikováno: 8. 9. 2022

QR kódy vy výstavách

Článek Americké aliance muzeí přináší čtyři tipy na efektivní využití QR kódů ve výstavách.

QR kódy vy výstavách

Ačkoliv se v posledních letech mohlo zdát, že technologie QR kódů upadne v zapomnění, pandemie a potřeba bezdotykových interaktivit je opět vrátila na výslní. Pro muzea mají QR kódy hned několik výhod - jsou technologicky nenáročné (jejich čtení zvládne velká většina chytrých telefonů), jejich realizace a umístění ve výstavních prostorech není nákladné a nabízejí mnoho variací využití. Článek na portálu Americké aliance muzeí představuje čtyři varianty interaktivního obsahu dostupného přes QR kódy, který má oslovit návštěvníky všech věkových kategorií.

1. Hledání pokladů - "pokladovka" je jednou z oblíbených aktivit muzejních programů pro děti. Hra, kdy účastník postupně plní úkoly rozmístěné v prostoru, aby na konci dostal výsledek tajenky nebo odměnu, je často využívána během celodenních rodinných akcí nebo příměstských táborů. Technologie QR kódů umožňuje princip hledání pokladu využít i během běžné návštěvy muzea přímo v expozici. Návštěvníci jistě ocení možnost řešit úkoly samostatně a vlastním tempem, použití QR kódů zas rozšiřuje možnosti podoby aktivit - mohou obsahovat multimediální obsah, online mapu nebo možnost sdílet řešení nebo odměnu na sociálních sítích. Digitální "pokladovka" může být doprovázena fyzickými prvky, jako je leták s příběhem, mapa rozmístění kódů nebo drobná odměna (např. propagační předmět muzea) na konci výstavy.

2. Rozšíření popisků - i v českým muzeích se často můžeme setkat s tím, že přes QR kód je k dispozici rozšíření informací, které jsou k dispozici v textovém popisku nebo doprovodném textu. Jsou to nejčastěji zastavení audioprůvodce nebo odkazy na webové stránky. Kódy ovšem nabízejí odkázat návštěvníka na obsah v jakémkoliv formátu - videa, interaktivní edukační aktivity nebo prvky rozšířené reality (AR).

3. Zvýšení přístupnosti - není novinkou, že QR mohou odkazovat například na video s překladem popisku do znakového jazyka nebo s přepisem textu popisku do řeči pro návštěvníky se zrakovým znevýhodněním. Tato technologie může být v zájmu přístupnosti expozice využita i kreativněji - odkaz může vést na obrázky detailů nebo zvětšení modelů nebo drobných exponátů, přiblížit předměty umístěné ve výšce nebo zavěšené v prostoru nebo přímo zavést návštěvníky do nepřístupných částí expozice, jako jsou interiéry dopravných prostředků nebo budov. Technologie 360° kamer a virtuální reality jsou stále rozšířenější a i tímhle způsobem se mohou dostat k uživatelům.

4. Náhrada za chybějící exponáty - nezřídka se stává, že kvůli restaurátorským pracím nebo zápůjčkám zůstane na místě předmětu v expozici prázdná vitrína. Muzea to obvykle řeší informačním nápisem nebo umístěním fotografie daného předmětu. QR kódy nabízejí možnost předmět shlédnout alespoň v jeho virtuální podobě na obrazovkách mobilních telefonů a alespoň částečně zachovat koncepci a celistvost instalace. Odkaz může návštěvníka zavést k detailní fotografii nebo videu předmětu, rozšiřujícím informacím nebo v případě zápůjček k webovým stránkám instituce, kde je aktuálně k nalezení.

Celý článek zde.

Zdroj: aam-us.org