Publikováno: 12. 3. 2021

Playing with the History

Inspirativní muzejní prezentace ze Severní Karolíny. 

The Greensboro History Museum (GHM) ve státě Severní Karolína bylo založeno na počátku 19. století. Sestává z hlavní budovy, která sídlí v prostorách původního presbyteriánského kostela, a areálu v místech historických domů a hřbitova. V současnosti je GHM přidruženo k Smithsonianovu muzeu, jež sdružuje 19 kulturně vzdělávacích objektů z řad muzeí, galerií a zoologických zahrad.

Connection Point

V roce 2014 předložil ředitel Historického muzea Carol G. Hart sponzorům návrh na nový projekt, tzv. Connection Point, prostor vybízející ke kreativním způsobům vyjádření všech různých skupin návštěvníků, v rámci čehož bude docházet ke vzájemné interakci. K jeho realizaci bylo nejprve nutné zmenšit a přemístit muzejní obchůdek. Tento prostor byl pro nové výstavní potřeby k dispozici až v roce 2018, takže měl muzejní tým dostatek času na precizaci svých nápadů a cílů. Docházelo jak k pravidelným schůzkám uvnitř muzejní skupiny, tak k setkáním s přidruženými institucemi v rámci Smithsonianova muzea. Příkladem takové mezi muzejní kooperace jsou konzultace se vzdělávacím oddělením Národního muzea amerických dějin, jež se zaměřuje na historii orientovanou edukaci.

Prostor pro hraní dospělých návštěvníků

Connection Point, „kontaktní místo,“ se rozkládá na 860 čtverečních metrech. Vyvinulo se z původního návrhu na historickou laboratoř. Záměrem, se kterým tento prostor vznikal, bylo povzbudit dospělé návštěvníky ke hře, prostřednictvím niž mohou objevovat stále nové poznatky, a tedy se i do muzea opakovaně vracet. Tvůrčí tým zde začlenil různé vzdělávací prostředky fyzické i virtuální povahy. Přesto však už od začátku muzejníci věděli, že Connection Point má nabídnout víc než dotykové obrazovky. Cíle Connection Point Základní cíl projektu lze pojmenovat jednoduše, a to jako snahu vyvrátit zažitou představu o historickém muzeu jako o nudném zaprášeném místě s hromadou starého harampádí. V edukační rovině se muzejníci GHM inspirovali science centry a dětskými muzei, která hru využívají jako prostředek edukace. Dále šlo týmu o vytvoření multifunkčního prostoru, který půjde snadno a finančně nenáročně upravovat a přizpůsobovat různým účelům a výstavám. Jednotlivé cíle jsou charakterizované následovně:

  • Změnit vnímání historického muzea přítomností překvapení a vytvoření jiného druhu muzejního prostoru.
  • Vyvinout prostor pro dospívající, dospělé a seniorní návštěvníky umožňující jejich zapojení a osobní zkušenost. Měl by obsahovat jiné interaktivity, než jsou ve zbytku muzeu. K zapojení návštěvníků má dojít na aktivní, fyzické úrovni. Connection Point nabízí cesty výstavou, které nejsou předem nalinkované, a aktivity, jež nejsou předepsané. Návštěvník je tak vybízen k tomu, aby si v prostředí vytvořil vlastní přístup a vztah k objektům.
  • Vytvořit výstavní prostor, kam se budou návštěvníci vracet na pravidelné bázi. Místo, nabízející zábavu, stále nové objevování a sociální interakci. Muzejníci vycházeli ze svého pozorování, jak ovlivňuje návštěvnickou zkušenost práce s edukátory.
  • Upevnit hlavní vizi muzea: angažování návštěvníků, u nichž prostřednictvím hry, zábavy, kritického a tvůrčího myšlení kultivuje jejich zájem o historii.

Nakonec se takový prostor — nadčasový, s dojmem historičnosti a atmosférou odpočinkové a kreativní zóny podařilo v GHM vytvořit. Design místnosti připomíná industriální svět pozdního 19. století (ozubená kola na stěnách, mechanické hodiny,) s nádechem moderny (současné monitory). Patrná je inspirace salónky Viktoriánské éry či Sherlockem Holmesem (zvětšovací skla). Místnost ozařuje teplé světlo s tóny červené, žluté a nachové.

 

První výstava v Connection Point byla uvedena v květnu 2018 nesla název „type-WRITE“ („piš-PIŠ“). Prostor tvůrci navrhli jako zkušebnu psacích strojů, kterých sem umístili 12, datovaných od roku 1930 do roku 1970. Upevnili je na tři menší kulaté stolky, vedle nichž rozmístili tekutý bílý korektor k opravám chyb a uhlový papír, sloužící ke kopírování textu. Malá velikost stolků a jejich kulatý tvar byly zvoleny se záměrem podpořit interakci mezi návštěvníky. Na přilehlé zdi muzejníci umístili historické obrázky a text, často ve formě otázek (např. „Jaký měl psací stroj vliv na ženské životy?“ „Jakou roli hrál typista v detektivních příbězích a filmech?“). O naznačených tématech si mohli návštěvníci přečíst v knihách, které zde byly k dispozici stejně jako pohodlná čtecí křesílka.

Výstava psacích strojů v Connection Point slavila u návštěvníků úspěch. Nejčastěji zazníval komentář, že „by to chtělo více psacích strojů,“ těch se návštěvníci dočkali poté, co se muzeu podařilo domluvit zapůjčení sbírky psacích strojů filantropa z Los Angels Steve Soboroffa. Muzejní tým upravil a přizpůsobil Connection Point k prezentaci devíti vzácných psacích strojů od osobností jako Ernest Hemingway, Tennessee Williams či John Lennon. Zároveň nechali zhotovit vintage kopie těchto strojů, na nichž mohli psát a hapticky se tak „dotknout“ historie.

Zdroj: GHIORISI HART, Carol, HARRIS, Robert: Playing with the History. In: Exhibition: A Journal of Exhibition Theory and Practice from Museum Professionals. Fall 2020, Vol 39, Issue 2, str. 58—63.

Zdroj obrázků: Instagram GHM