Publikováno: 24. 2. 2021

Edukace v loutkářství

Šetření k projektu Metodika edukace v muzeích a expozicích zaměřených na loutkářství.

@nm.cz

Západočeské muzeum v Plzni odeslalo během května a června 2020 dotazník zhruba 450 muzeím v České republice, za účelem identifikovat cílovou skupinu a následně s ní navázat spolupráci. Výsledkem má být publikace a  edukační metodika vycházející z expozic a výstav zaměřených na loutkářství.

Dotazník byl složen ze tří částí. První, pojmenovaná Loutky a loutkářství v muzeích ČR, zjišťovala, kolik z oslovených muzeí vlastní ve sbírkovém fondu loutky. Ze 78 respondentů zareagovalo 56, 4% kladně, 34, 6% záporně a 9% popisovalo jiné předměty s loutkářskou tematikou. Ta muzea, která odpověděla, že loutkami disponují, byla dále dotazována na jejich počet a digitalizaci. Z průzkumu vyšlo, že se ve většině muzeí objevuje méně než 50 kusů loutek a zhruba polovina z paměťových institucí má svou sbírku loutek digitalizovanou nebo mají digitalizaci v plánu. Dále se zjišťovalo jak a jaké období loutkářství dokumentují. Většina respondentů uvedla, že tuto oblast nezpracovávají. Obdobím, ze kterého loutky nejčastěji pocházejí, je 1. a 2. polovina 20. století. 

Druhý okruh otázek směřoval k muzejní pedagogice související s loutkářstvím. Více než polovina respondentů (56, 4%) se muzejní pedagogice v souvislosti s jejich sbírkou loutek nezabývá, 25, 6% má s touto tematikou edukace zkušenost a 17, 9% o ní uvažuje. Nejčastěji se loutky při edukaci využívají jako průvodci nebo předměty výtvarných workshopů. Dále se pracuje s jejich dramatickým a terapeutickým potenciálem. Přesto, že většina z dotazovaných muzeí uvedla, že s edukací v loutkářství nemají zkušenost, zájem by z jejich strany byl. Uvítali by jak přiručku metodiky edukace, tak více informací o historii loutek na našem území a jejich vývoji.

Třetí sada dotazů byla orientována na zvířecí motivy v evropském loutkářství a zjišťovala, jaká muzea by měla zájem zapojit se do projektu mapování takovýchto loutek v České republice. 

Závěr šetření potvrdil domněnku, že většina respondentů vlastní ve svých sbírkách loutky nebo předměty s loutkářskou tematikou. S kladnými ohlasy se setkal nápad na vytvoření metodiky edukace pro tuto oblast. Z dotazníku též vyšlo najevo, že většina respondentů má zájem o edukační aktivity a doprovodné programy v oblasti loutkářství. 

Zdroj: KOŠOVÁ, Jana: Edukace v loutářství. In: Věstník AMG 1/2021, str. 23.

Fotoalbum