K evidenci

Datum konání: 30. 11. 1999

K evidenci
Dotaz ze dne 2. 4. 2012

Dotaz:

Vážený pane dr. Žalmane,

obracím se na Vás s prosbou o vysvětlení jedné skutečnosti, dívala jsem se do Vašich příruček i zákona 122/2000 Sb., ale stejně si nejsem úplně jistá, tak Vás prosím, zda byste mi k tomu mohl napsat pár řádek.

Chtěla bych se zeptat, jak je to s předměty, které byly nabyty před r. 2000 (zpravidla se jedná o tzv. staré fondy), ale dosud (ač měly) nebyly zapsány do CESu a při inventarizaci sbírky se zjistí, že tyto předměty chybí, jak by se mělo dále postupovat? A jak, pokud jsou zapsány v CESu? To se má napsat na MK, ale existuje nějaká forma oznámení?? Je v tom nějaký rozdíl - tedy ve ztrátě předmětu získaného kdysi, ale nezapsaného v CESu a ve ztrátě předmětu, který v CESu je (pro mne jako historika ne, ale nevím jak dle práva :-))? Vím, že jste zdůrazňoval skutečnost, že na předměty v CESu se vztahují zvláštní práva, jak v zacházení tak při ochraně, ale přece pokud zjistím např., že chybí gotický kalich nebo barokní sochy, které ale do CESu zapsány nebyly, tak to je stejně závažné, i když v CESu nejsou.

Pokud by došlo u nás ke změně ředitele a tím i k mimořádné inventarizaci (vím, že při změně ředitele není nutná mimořádná inventarizace, ale v našem muzeu ano), je třeba o ni žádat posláním nějakého speciálního formuláře na MK? Můžete mi poradit i v této otázce.

Děkuji.

Odpověď:

1. Pokud při zápisu sbírky do CES – po nabytí účinnosti zákona č. 122/2000 Sb. – nebyla evidenční čísla některých sbírkových předmětů, tj. předmětů zapsaných ve sbírkové evidenci muzea ke dni nabytí účinnosti zákona, uvedena ve výčtu evidenčních čísel, který byl přílohou žádosti o zápis sbírky do CES, mělo být toto nedopatření už dávno napraveno. Pokud se tak nestalo, porušuje muzeum dlouhodobě ustanovení § 6 odst. 1 písm. c) zákona tím, že k žádosti nepřiložilo úplný výčet evidenčních čísel sbírkových předmětů.

2. Pokud muzeum spravuje předměty, které sice jsou zapsány ve sbírkové evidenci muzea, ale jejich evidenční čísla nejsou zapsána v CES, jejich správa nepodléhá zákonu č. 122/2000 Sb., protože nejsou de iure součástí sbírky muzejní povahy zapsané v CES (např. je nelze v režimu zákona vyvézt do zahraničí, na jejich konzervování či restaurování nelze získat prostředky ze státního rozpočtu, nepožívají zákonné ochrany atp.). Tento stav přináší od 1. 1. 2012 další problém: nejsou-li předměty součástí sbírky muzejní povahy zapsané v CES, která je podle zákona o účetnictví zapsána v účetní evidenci jako jedna nedělitelná věc hromadná ohodnocená částkou 1 Kč, musí být zapsány do účetní evidence. Pokud tomu tak není, jedná se o majetek neevidovaný a o vážné porušení předpisů pro správu svěřeného majetku.

3. Pro správu předmětů, které nejsou součástí sbírky muzejní povahy zapsané v CES, tj. jejich evidenční čísla nejsou v CES zapsána, platí předpisy pro správu majetku ve vlastnictví státu nebo územního samosprávného celku stejně, jako pro správu jiného movitého majetku (např. vybavení pracoven, mobiliář výstavních síní, depozitářů, dílen atp.), případně zvláštní právní předpisy, jedná-li se o kulturní památky (zákon č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči), archiválie (zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě) nebo o předměty kulturní hodnoty (zákon č. 71/1994 Sb.).

4. Pokud není při inventarizaci sbírky muzejní povahy zapsané v CES, prováděné podle ustanovení § 12 zákona č. 122/2000 Sb., některý sbírkový předmět, jehož evidenční číslo je zapsáno v CES, dohledán, postupuje se podle ustanovení § 12 odst. 3-6 zákona č. 122/2000 Sb. a tato skutečnost je podle ustanovení § 12 odst. 6 oznámena Ministerstvu kultury (zasláním zápisu o provedení inventarizace a protokolu o zjištěném rozdílu mezi evidenčními záznamy a skutečným stavem /§ 12 odst. 3 zákona č. 122/2000 Sb./).

5. Pokud není při revizi či inventarizaci svěřeného majetku (předmětů, které nejsou součástí sbírky muzejní povahy zapsané v CES) prováděné podle jiných právních předpisů (např. podle zákona o účetnictví) nějaký předmět dohledán, postupuje se podle právních předpisů pro správu majetku ve vlastnictví státu nebo územního samosprávného celku a ministerstvu se tato skutečnost nesděluje.

6. Z uvedeného vyplývá, že předměty, které nejsou součástí sbírky muzejní povahy zapsané v CES (jejich evidenční čísla nejsou v CES zapsána), je nutné evidovat a inventarizovat podle jiných právních předpisů (zákon o účetnictví), a to i když jsou zapsány ve sbírkové evidenci – nebo jejich evidenční čísla neprodleně do CES zapsat, čímž se stanou součástí sbírky, která je v účetní evidenci zapsána jako „jedna věc“.

7. Pokud muzeum zjistí ztrátu, např. gotického kalichu, který je zapsán ve sbírkové evidenci, ale jeho evidenční číslo není zapsáno v CES, a není zapsán v účetní evidenci muzea, jedná se o zjištění, že:

   a) není dodržován zákon č. 122/2000 Sb., když předmět evidentně sbírkové povahy není součástí sbírky muzejní povahy zapsané v CES,

   b) není dodržován právní předpis o správě svěřeného majetku ve vlastnictví státu nebo územního samosprávného celku, když kalich není evidován ani v účetní evidenci, ačkoliv není součástí sbírky muzejní povahy zapsané v CES,

   c) muzeum se dopustilo velmi vážného porušení svých povinností při správě svěřeného majetku (v případě gotického kalichu jednoznačně předmětu kulturní hodnoty ve smyslu zákona č. 71/1994 Sb., o prodeji a vývozu předmětů kulturní hodnoty, ve znění pozdějších předpisů) – a způsobilo škodu při ochraně kulturního dědictví.

8. Jinými slovy: veškerý svěřený majetek ve vlastnictví státu nebo územního samosprávného celku musí být evidován. A to buď podle obecných právních předpisů (zákon o účetnictví) nebo podle zvláštních právních předpisů (v případě sbírek muzejní povahy zákon č. 122/2000 Sb.). Není-li tomu tak, jedná se o závažné porušení povinností při správě svěřeného majetku.

9. Pokud tedy ve vašem muzeu existují neevidované předměty (i na předměty zapsané ve sbírkové evidenci, jejichž evidenční čísla ale nejsou zapsaná v CES a nejsou tudíž součástí sbírky muzejní povahy podle zákona č. 122/2000 Sb., se nahlíží jako na předměty neevidované), je třeba tento stav neprodleně napravit:

   a) neprodleně požádat o zapsání jejich evidenčních čísel do CES (v CESiku jako náprava omylu, zapsání čísel „starých sběrů“) nebo,

   b) zapsat je do účetní evidence, pokud by nebyl shledán důvod pro jejich zařazení do sbírky muzejní povahy a opatření podle bodu a).

10. Pokud se zjistí, že došlo ke ztrátě de iure neevidovaných předmětů (byť zapsaných ve sbírkové evidenci), je nutné to řešit s vlastníkem svěřeného majetku (stát nebo územní samosprávný celek) – se všemi důsledky z porušení povinností správce svěřeného majetku. Bohužel! Ministerstvo kultury, pokud by ve vašem muzeu provedlo kontrolu dodržování zákona č. 122/2000 Sb., by pouze konstatovalo porušení ustanovení § 6 odst. 1 písm. c) zákona.

11. Provést mimořádnou inventarizaci (ustanovení § 9 odst. 1 písm. h) zákona č. 122/2000 Sb.) může ministerstvo kultury nařídit svým rozhodnutím pouze v případech uvedených v ustanovení § 3 odst. 2 prováděcí vyhlášky č. 275/2000 Sb. Mezi nimi není uveden případ výměny ředitele. V tomto případě může nařídit provedení inventarizace vlastník sbírky (zřizovatel muzea), ale nejedná se o mimořádnou inventarizaci podle zákona č. 122/2000 Sb., nenařizuje ji ministerstvo a není možné je o nařízení inventarizace ani žádat, protože k vydání takového rozhodnutí není ministerstvo oprávněno.

Zpracoval: 3. 4. 2012, RNDr. Jiří Žalman

Ke stažení: Dotaz k evidenci

Zdroj obrázku: http://ces.mkcr.cz/cz/sb.php?evc=ZMO/002-05-07/150002

 

Autor: emuzeum   |   Sekce: Vybrané odpovědi na dotazy správců sbírek   |   Tisk   |   Poslat článek

Kontakt

Ministerstvo kultury
Odbor muzeí

Maltézské náměstí 1
118 11 Praha 1

www.mkcr.cz

Centrum pro prezentaci kulturního dědictví © 2010, všechna práva vyhrazena. Vydává Národní muzeum.