Publikováno: 31. 1. 2022

Muzea a návštěvníci s dyslexií

Jaká jsou konkrétní opatření, kterými je možné dosáhnout zvýšenou přístupnost a pohodlí pro lidé s dyslexií v muzeích a galeriích?

Muzea a návštěvníci s dyslexií

Dyslexie je jednou ze specifických poruch učení, která ovlivňuje nejen schopnost četby a psaní, ale také zpracování podnětů nebo vlastní paměť. Uvádí se, že se objevuje přibližně u 5 až 10 % populace, přičemž ve Velké Británii je to 10 % světové populace, a to v různých stupních obtížnosti nebo v kombinaci s dalšími poruchami učení. Těmi jsou dále třeba dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dysmúzie atd. Celkově se v rámci populace jedná o nezanedbatelnou skupinu osob, na kterou by měla myslet i muzea a další kulturní instituce. Jaká však mají být konkrétní opatření, kterými je možné dosáhnout zvýšenou přístupnost a pohodlí pro lidi s dyslexií?

Podle portálu Museumnext jsou zcela zásadní možnou překážkou popisky a verbální značení. Ideální jsou jednoduché věty, použití výrazného, bezpatkového písma v dostatečné velikosti a řádkování alespoň 1,5 řádku. Různé netradiční fonty nebo užití kurzivy dělají čtení a porozumění textu výrazně obtížnějším. Vhodné je text doplnit informacemi ve vizuální formě – kromě piktogramů jsou vítány grafy, schémata nebo jednoduše text ve formě odrážek. Lidé s dyslexií upřednostňují také audioprůvodce nebo zvukové a audiovizuální prvky ve výstavě jako prostředek sdělení informací.

V neposlední řadě mají muzea prostřednictvím doprovodných akcí a programů možnost informovat veřejnost o tématu specifických poruch učení, a umožnit tak nejen komunitě s dyslexií setkávání a výměnu zkušeností. Pražské instituce (Národní galerie Praha, Galerie hlavního města Prahy) například každoročně pořádá akci k Mezinárodnímu dnu dyslexie, který je 9. září.

Metodika British Dyslexia Association

Směrnice IFLA o knihovnických službách osobám s dyslexi

A toolkit to help increase accessibility for visitors with Dyslexia

Celý článek zde.

Zdroj: museumnext.com